IRAN TEHRAN JORDAN AFRICA آفریقا اس٠انگلیسی و جردن اس٠ا٠ریکایی* ايران*تهران *خيابان جردن*خيابان آفريقا ٠هد گران ترین اتو٠بیل ها در ایران و ن٠ایشگاه های خیابانی اتو٠بیل در تهران خيابان جردن*بلوارآفريقا ٠هد بیشترین خارجی ها واعیان نشینان و ثروت٠ندان و گر این خانه با نام خانه جائی (پدر مارتا پیترز) نیز شناخته میشود و در سال ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۹۰ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. خانه مارتا پیترز که نام خود را از آخرین مالک خود دریافت کرده است، یکی از خانههای قدیمی و زیبای اصفهان است. بیشک خانه شیخ بهایی یکی از زیباترین خانه های قدیمی اصفهان است. این خانه قدمتی ۲۴۰ ساله دارد و در ابتدا از ۴ باب خانه مسکونی تشکیل شده بود؛ اما با گذشت سالها، سه خانه مسکونی به طور کلی تخریب شده و تنها یکی از آنها باقی مانده است که آن هم توسط یکی از دوستداران خانههای قدیمی و تاریخی خریداری شد. دو راهرو بین این سه اتاق قرار دارد که یکی از آنها دسترسی به خانه مجاور را فراهم میکند. این خانه روزگاری محل زندگی یکی از درباریان صفوی بوده است. در بالای عمارت چهلستون، بالاخانهای وجود دارد که در گذشته محل خلوت و خواب شاه بوده است. این مسجد در قرن ۱۱ هجری، به دستور شاه عباس اول در دوران صفوی ساخته شد که ساختن آن ۱۸ سال طول کشید. شهر اصفهان در دوران حکومت صفویه پایتخت ایران بوده و به همین دلیل نیز ساخت خانه های تاریخی شهر اصفهان افزایش یافته و زیبایی و معماری خاص هر یک از آنها باعث شده تا گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از آنها به این شهر سفر کنند. به کار بردن نزدیک به ۵۰ طرح در اتاق ضلع غربی این خانه باعث زیبایی بیشتر این مجموعه شده است. شیخ بهایی دانشمندی بود که مهارتش در معماری اکثر آثار به جا مانده از دوران صفویه دیده میشود و اکنون زندهترین یادگار او خانهاش در اصفهان، نزدیک به مسجد جامع شهر است. ایوان بزرگ کاخ به اندازۀ 17×38 متر متشکل از 18 ستون چوبی به قطر 60 سانتیمتر و بلندای حدود 13 متر، با پایۀ ستونهای سنگی به ارتفاع 60 سانتیمتر و سرستونهای مقرنسی شکل به ارتفاع 40 سانتیمتر است (فرانته، 294) که هر کدام مانند تیرهای بهکاررفته در سقف از تنۀ یک درخت چنار (پوپ، 1192)، به شکلی کثیرالاضلاع و نزدیک به دایره ساخته شده است.

ورودی بنا مقرنس است و سکوهای چوبی در و ایوان و راهرو به داخل مطبخ منشعب میشود و نمازخانه و اتاقهای بینظیری مشرف به ایوان کوچک و ستون دار وجود دارد. کاخ چهلستون در جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش جهان قرار دارد. یزد که لقب اولین شهر خشتی جهان را یدک میکشد، در سال ۱۳۹۶ به دلیل معماری منحصربهفرد و بافت سنتی، در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. وجود شش ستون بلند با گچ کاریهای بسیار زیبا و سرستونهای مقرنس کاری شده، یکی از زیباییهای منحصربهفرد این خانه تاریخی میباشد. یکی از بناهایی که از حکومت صفویان بر جای مانده کاخ چهلستون می باشد، در واقع می توان گفت این کاخ قسمتی از باغ بزرگ جهان نما می باشد که شاه عباس اول با ساختن یک کوشکی در وسط این باغ اولین کاخ چهل ستون را احداث کرد. شاه نشینهای همراه با گچ بری، نقاشیهای روغنی و ستونهای مقرنس کاری شده باعث میشود تا مسافران زیادی برای بازدید از این مجموعه مربوط به دوران صفویه، به شهر اصفهان سفر کنند. به غیر از درختانی مثل سرو، کاج، بوته های گل سرخ، درختان انگور که در اطراف حوض اصلی آن ها را کاشته اند که باعث شده آن را با نام باغ هزار درخت بشناسند، بادگیری که ارتفاع آن به 33 متر می رسد به عنوان تماشایی ترین قسمت های باغ در تمام جهان به شمار می رود. بازدیدکنندگان میتوانند در تمام روزهای هفته به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۶ عصر از این خانه به صورت رایگان و بدون پرداخت مبلغ ورودی دیدن کنند. مسجد جامع کبیر یزد از نظر معماری یک بنا با وسعت حدود ۱۰٬۰۰۰ مترمربع است که شامل سَردَر ورودی و جلوخان، صحن وسیع، رواقهای جانبی صحن، ایوان، گنبدخانه و شبستانهای طرفین آن، شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه و تزیینات غنی و زیبا، همچنین کتیبهها و سنگ نوشتههای تاریخی و غیر تاریخی است.

این خانه تاریخی نیز مانند بسیاری از خانه های تاریخی جلفای اصفهان در منطقه جلفا اصفهان قرار دارد و تحت عنوان رستوران ترنج اصفهان شناخته میشود. هتل پارت اصفهان هتل پارت در آبان سال ۱۳۸۸ در قلب شهر تاریخی اصفهان افتتاح و جهت ارتقا کیفیت خدمات در سال ۱۳۹۵ بازسازی انجام داده است. خانه شیخ در سال ۱۳۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و اکنون به عنوان زیباترین خانه تاریخی آسیا و اقیانوسیه توسط سازمان میراث فرهنگی شناخته میشود. این خانه تاریخی به عنوان یکی از زیباترین خانههای تاریخی آسیا و اقیانوسیه در سال ۱۳۷۸ شمسی شناخته شد. این بنای تاریخی نیز قدمتی مربوط به دوران صفوی دارد و در سال ۱۲۸۷ شمسی توسط عبدالحسین قدسی به مدرسه ابتدایی با سبک جدید آموزشی تبدیل شد. خانه مشیرالملک انصاری یکی ازخانههای کاملاً اشرافی در شهر اصفهان است که از دوران صفویه به یادگار مانده است. مدیریت و کارکنان با تجربه هتل، تلاش میکنند تا همواره رضایت خاطر میهمانان را فراهم آورند و از آنجایی که پرسنل هتل قصر منشی اصفهان به زبان انگلیسی تسلط دارند، گردشگران خارجی در آن احساس راحتی خواهند کرد. هتل چهار ستاره قصر منشی سه طبقه دارد که برخلاف آنچه تصور میکنید، یک طبقه آن در همکف و دو طبقه دیگر در عمق زمین جای گرفته است و فضایی متفاوت و اسرارآمیز دارد. آنچه از این آسیاب روی زمین دیده میشود، دروازه طاقدار آجری است که به زیرزمین ورودی دارد. بخش شاه نشین این عمارت چرمی، بزرگترین و تاریخیترین ارسی ایران را دارد. همانطور که ذکر شد، این کاخ در دوران صفوی و سلطنت شاه عباس ساخته شده است. این خانه با معماری مربوط به دوران صفوی در سال ۱۳۸۳ شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۱ شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

همان طور که قبلاً نیز گفته شد، برخی از خانه های تاریخی اصفهان به هتل یا کافه تبدیل شدهاند و مسافران و گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کردهاند. برای آشنایی با سوغات اصفهان سری به سایت سپنجا بزنید. در این خیابان باید به دنبال ایستگاه اتوبوس لانگا داوود پاشا بگردید و سوار اتوبوس BN2 شوید. حوض بیضی شکلی در جلوی تالار قرار دارد که از ویژگیهای معماری قاجار نیست، اما نمونههای کمیاب آن در خانههای ایرانی دوران پیش از پهلوی یافت میشود. این خانه تاریخی نیز به جامانده از دوران صفویه و قاجاریه است. قسمت جنوبی این خانه از خانه های قدیمی اصفهان نیز دارای سه اتاق است. این بنا دارای دو قسمت جنوبی و شمالی روبه حیاط است. در مورد قدمت این بنا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما کتیبهای که در ضلع شمالی اتاق میانی آن قرار دارد، سال ۱۲۷۶ هجری قمری را به عنوان تاریخ ساخت خانه نشان میدهد. مجموعه خان خوراسگان، مجموعهای از خانه های تاریخی اصفهان در قسمت شرقی این شهر میباشد که از بزرگترین خانه های قدیمی اصفهان محسوب شده و مساحتی ۲/۲ هکتاری دارند و قدمت آنها به چند صد سال پیش میرسد. مسجد جامع یزد، بنایی تاریخی با بیش از 900 سال قدمت از زیباترین مساجد جامع کشور و یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی ایران به شمار می رود. کپورهای گلگون هنوز هم در ژاپن به عنوان پرطرفدارترین ماهی به شمار می روند و از آنها به عنوان نماد عشق و دوستی یاد می شود. پل خواجو، به نوعی شاهکار معماری دوران صفویه به شمار می رود که درست در شرق سی و سه پل قرار گرفته و از نظر استحکام، تقارن و سبک معماری، منحصر به فرد می باشد.

پیدایش این خانه به دوران صفویه برمیگردد زیرا در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. شاه عباس اول صفوی به منظور برگزاری جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی، برگزاری مراسم مهم حکومتی دستور ساخت این بنا را داد تا قدرت و شکوه و جلال خود را به رقیبان داخلی و خارجی نشان دهد. این خانه زیبا و بزرگ بعد از مرمت و بازسازی به عنوان کافه هوگر یکی از کافههای باشکوه شهر افتتاح شد و محیط گرم و صمیمی آن لذت خوردنیها را برای مشتریها دوچندان میکند زیرا پذیرایی از مهمانان در فضایی با معماری خارقالعاده و منظرهای زیبا صورت میگیرد. آب زلال در حوض سنگی وسط حیاط نمایانگر زیبایی این خانه است. تزئینات گچبری، ستونهای سنگی ایوانهای شمالی و جنوبی، تزئینات حجاری و حوض طولانی از جمله مهمترین آثار زیبای موجود در این خانه میباشند. اما در سال ۱۳۸۰ شمسی، فردی به نام معتمدی با خرید این خانه آن را مرمت و بازسازی کرد و به خانه معتمدی اصفهان تغییر نام داد. وجود انواع مختلفی از گل و گیاهان، علیالخصوص گل محمدی در حیاط این خانه، باعث زیبایی دوچندان یکی از بهترین خانه های تاریخی اصفهان شده است. معماری بسیار زیبای این خانه تاریخی در کنار پنجرههایی با شیشههای رنگی باعث شده تا گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید از این خانه بروند. شیشههای رنگی، نور را به داخل اتاقها هدایت میکنند و گچبریها در برخی قسمتهای این کاخ، چشمانتان را تسخیر میکنند. امروزه این خانه جزو میراث فرهنگی و آثار صنایع دستی اصفهان بوده و کارگاههای هنرهای سنتی در آن برگزار میشود. این خانه هم اکنون توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در دست تعمیر است و به کارگاههای هنرهای سنتی مانند سفالگری، زریبافی و گره چینی اختصاص دارد. همچنین در سال ۱۳۵۷ به دانشگاه هنر فارابی اختصاص یافت. این خانه که یکی از زیباترین خانه های قدیمی اصفهان است بعد از اختصاص یافتن به دانشگاه فارابی به طور جدی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر ساختمان مرکزی دانشگاه در همین مکان قرار دارد.

اگرچه این بنا برای ارامنه ساخته شده اما سبک معماری دوران صفویه اصفهان در آن رعایت شده است. این عمارت، نشان دهنده عظمت و شکوه دوران صفویه و قاجاریه میباشد. خانه سوکیاس که در محله تبریزیهای جلفا و در مجاورت خانه تاریخی داوود قرار دارد متعلق به دوران صفویه است. شهر اصفهان در طی دوران مختلف حکومتی، جایگاه ویژهای برای حاکمان وقت داشته و همین امر نیز سبب ایجاد و ساخت اماکن تاریخی و باستانی بسیار زیادی در این شهر شده است. این کتابخانه در سال ۱۸۸۴ توسط خلیفه وقت هوهاننس سورنیان راه اندازی شده و هدف از تاسیس آن، حفظ کتابهای با ارزش ارامنه بوده است. این خانه به قدری زیبا طراحی شده است که دوست دارید ساعتها در داخل آن وقت بگذرانید. خانه دهدشتی که یکی از جذابترین خانه های قدیمی اصفهان است در دوران قاجاریه بنا شده است. این باغ در وسط شهر و در میان سایر باغ های اصفهان قرار گرفته است. در هر کدام از این آکواریوم های انواع گونه های آبزی بزرگ و کوچک قرار دارد. یکی از جذابیتهای خاص این موزه نگهداری انواع انجیل و پوشش رهبران مذهبی ارامنه است. روبروی کلیسای وانک مجسمهای از یک فرد ایستاده را مشاهده میکنید که مربوط به خاچاطور کساراتسی است؛ نامی که در چند خط گذشته درباره او نوشتیم و فهمیدیم که اسقف اعظم کلیسای ارامنه بوده است. نکته اول فعالیت برخی دکان های این بازار است که در طی ۴ قرن گذشته فقط مشغول فروش یک نوع کالا بوده اند. جنبش پنطیکاستی که در اوایل قرن بیستم و با تأکید بر روح القدس شکل گرفته است، بر مبنای آیات کتاب مقدس و تعالیم رهبران و متفکرانش، به حضور پویای روح القدس در این کلیسا معتقد است و از این نکته در تبشیر آیین خود استفاده می کند. شما میتوانید با مراجعه به این بازار از محصولاتی که با مس ساخته میشوند دیدن کنید و آنها را بهعنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید.

یکی از آنها فضای داخلی و دیگری فضای باز است. پنجرههای ارسی و رنگارنگ، اتاقهای آیینه کاری شده و فضای سنتی این خانه حتما شما را ساعتها به خود مشغول میکند. این خانه از خانه های قدیمی اصفهان اکنون به عنوان مسافرخانه سنتی گردشگران خارجی مورد استفاده قرار میگیرد. پدرام تأکید میکند: درمجموع باید بگویم که متأسفانه «منظر شهری» در بسیاری از نقاط تاریخی اصفهان از بین رفته است، همانطور که در میدان کهنه کاملاً مفقودشده و در چهارباغ نیز در حال مفقود شدن است؛ البته اندک پوستههایی در بعضی قسمتهای بدنه غربی چهارباغ وجود دارد مثل هتل جهان که نمای آن را جهت بازسازی پوشاندهاند و امیدوارم نمای تاریخی آن حفظشده باشد! در بعضی از اتاق ها فواره هایی قرار داده اند که از لوله آن آب به بیرون هدایت می شود، این فواره ها را به نحوی طراحی کرده اند انگار که از داخل دیوار این آب ها بیرون می آیند. یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان منارجنبان است که آرامگاه عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی در آن قرار گرفته. با توجه به اینکه گفتیم برای بازدید از این مجموعه باید یک جفت کفش راحتی به پا کنید و از جاهای مختلف آن بازدید نمایید، بهتر است که تابستان را برای بازدید از این مجموعه انتخاب نکنید. شما میتوانید پس از بازدید از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان، سری به این خانه تاریخی زیبا بزنید. خانه دهدشتی در بافت تاریخی شهر اصفهان قرار دارد.

خاطرتان باشد در سفر به اصفهان میتوانید بلیط جاذبه های گردشگری این شهر را از وبسایت علاءالدین تراول تهیه نمایید و با در دست داشتن واچر خود، بدون نیاز به انتظار در صف بلیط، به مکان مورد نظر خود برای بازدید وارد شوید. برای آنکه اصفهان را متفاوت از همیشه ببینید، پیشنهاد میکنیم همسفر تور اصفهان علاءالدین تراول باشید، همچنین برای رزرو هتل عباسی و هتل پارسیان کوثر اصفهان، از بهترین هتل های شهر گنبدهای فیروزهای میتوانید به بخش هتل های ایران در وبسایت ما رفته و هتل مورد نظر خود را با نرخی مناسب رزرو کنید. نقاشیهای دیواری، میز و صندلیهای چوبی، ظرفهای آنتیک و قدیمی و گلهای تازه سر میزها، شربتخانه فیروز را به یکی از پرطرفدارترین کافههای اصفهان تبدیل کرده. این مسجد مانند سایر مساجد یک در ورودی نداشته و دارای درهای متعددی میباشد که هریک از درها به سمت مختلفی از مسجد راه دارند. لوح های حوض ابعادی به طول 57 و عرض 50 سانتی متر دارند و بر روی بنایی که به دستور شاه محمد خدابنده صفوی ساخته شده، قرار گرفته است. گویا خانه شیخ بهایی به عمه شاه عباس یعنی مریم سلطان بیگم تعلق داشته است که بعداً توسط شاه عباس به ایشان واگذار میشود.

صاحب این خانه از اشراف قاجار بوده است. این خانه که یکی از زیباترین خانه های قدیمی اصفهان است در زمان قاجار یک مؤسسه مذهبی و فرهنگی بوده و از بخشهایی چون حیاط بیرونی، اتاق کار، ورودی بیرونی مجزا و مهمانسرای بازدیدکنندگان برخوردار بوده است. اصفهان با آثاری چون سی و سه پل و میدان، نقش جهان شناخته میشود اما جاذبههای آن محدود به این موارد نیست. اصفهان یادگار دوران باشکوه صفویان است که بسیاری از جاذبههای تاریخی و فرهنگی آن، در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است. معماری این بنا نیز مربوط به دوران صفوی و قاجار است. این خانه یکی از زیباترین و بلندترین خانه های تاریخی اصفهان است که ارتفاعی حدود ۱۷ متر داشته و معماری آن مربوط به دوران قاجاریه میباشد. اغلب گردشگرانی که به دنبال اقامتگاهها و هتلهای سنتی در اصفهان هستند، به خصوص توریستهای خارجی که به ایران میآیند، به جزییات هتل و عناصر سنتی آن دقت میکنند؛ یکی از هتلهایی که در آن عناصر سنتی، یکپارچگی و همگونی بسیار خوبی دارد، هتل خانه تاریخی قصر منشی اصفهان است که در خیابان نشاط واقع شده است. وبسایت علاءالدین تراول امکان رزرو هتل قصر منشی اصفهان با بهترین قیمت را برایتان فراهم کرده است تا سفرتان به این شهر بدون دغدغه باشد.

عمارت باشکوه عالی قاپو یکی از پربازدیدکننده ترین بناهای تاریخی اصفهان است که در تمام ایام سال همه روزه از ساعت ۹ الی ۲۱ پذیرای گردشگران می باشد. مسافران و گردشگران میتوانند همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب به این خانه تاریخی رفته و با نوشیدن چای در کافه هوگر به تماشای زیباییهای این خانه بپردازند. به همین دلیل این خانه تاریخی اصفهان، خانه ملاباشی نامیده شد. باغ چهلستون یکی از ۹ باغ ایرانی بوده که در فهرست میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. کتیبههای نوشته شده با خط ثلث، کاشیهای معرق کاری شده در داخل و خارج مسجد، معماری زیبای سقف و غیره همگی باعث شده است تا مسجد شیخ لطف الله اصفهان در فهرست باشکوهترین مساجد ایرانی قرار بگیرد. رقص شنهای روان، پیوند آبی آسمان با شنهای کویر، کمپینگ و شب ماندن، تماشای ستارگان در سیاهی شب و زیبایی بیمثال کویر کاراکال، باعث شده تا این کویر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مطرح شود، بنابراین تجربه خاص کویرگردی را از دست ندهید. آقای معتمدی این خانه را در سال ۱۳۸۰ خرید و قسمتهای آسیب دیده خانه را تعمیر کرد. خانه عمدتاً از خشت، آجر و چوب ساخته شده و مساحت آن ۱۰۰۰ متر مربع است. اما پس از اسلام، در دورههای ایلخانی و تیموری به شکل یک مسجد تکمیل و با اضافه کردن ساختمانها و بناها به زیبایی فراوان رسیده است. این خیابان در اصل از سه قسمت چهارباغ بالا، چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین تشکیل شده است.

این خانه دارای دو قسمت است. این خانه از دوران صفویان تا دوران قاجاریه به عنوان کاروانسرا استفاده میشد. این خانه یکی از خانههای مطرح دوران قاجار است که جلوه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی میباشد. این خانه برتری بالایی نسبت به سایر خانه های تاریخی اصفهان دارد. در بنبست زیتونی اصفهان، عمارتی با نام خانه کشیش وجود دارد که امروزه یکی از اقامتگاههای بسیار دنج و لوکس اصفهان میباشد. سگینه بیگم ساز شهشهانی مالک این خانه تاریخی است. در این مقاله از سپنجا به معرفی ۱۳ خانه تاریخی اصفهان میپردازیم. در ادامه مطلب به توضیح هر یک از خانه های تاریخی در اصفهان میپردازیم و آدرس هر یک از آنها را همراه با عکسشان در اختیار شما قرار میدهیم. سقف ایوان مسجد با کاشیهای کوچک مربع شکل پوشیده شده که روی آنها اسامی خداوند را میتوانید، ببینید. نارنج قلعه 4 برج گرد بلند دارد و آنچه امروزه از آن باقی مانده قسمت مرکزی آن است و نشانه هایی از برجها و باروها در روستای کوچک(کوشک) از آن باقی است. قسمت داخلی اتاق نشیمن است و اطراف آن را چند اتاق دیگر احاطه کرده است که هر کدام چیزی برای ارائه به میهمانان دارند. نوع اتاقهای این هتل عبارتاند از یک تخته، دو تخته، سه تخته، اتاق صفوی، اتاق قاجار، اتاق آیینه و سوئیت دلنشین که سه اتاق اول معماری سادهتری دارند اما چهار اتاق دیگر فضایی مجلل دارند و با آیینهکاری، مبلمانی آنتیک و اشیای تاریخی ارزشمند تزئین شدهاند.

این خانه تاریخی با زیربنای ۹۲۰ مترمربعی در منطقه تبریزیهای جلفا اصفهان واقع شده است. وقتی وارد تونل آکواریومی اصفهان می شوید آبزیان بسیاری پیش چشم شما قرار می گیرند. از آب این استخرها آبادی ها و خیابان های اطراف بهره می گیرند. این شخص به ساخت مسجد، میدان مقابل آن و دیگر بناهای اطراف دستور داد و به همین دلیل این میدان با نام امیر چخماق معروف شده است. در اوایل دوره آل کاکویه به دستور حاکم یزد یعنی امیرعلاء الدوله و همسر ایشان بنای مسجد دچار تغییراتی شد و منارهای در کنار آن ایجاد کردند. در کاخ چهلستون اصفهان نیز بخش­ های متفاوتی ایجاد شده و هرکدام هدف خاصی به دنبال داشته است. فراموش نکنید که سه خانه به این نام یعنی خانه بخردی در اصفهان شناخته میشوند که اولی در خیابان ابن سینا در محله سنبلستان قرار دارد و توسط آخرین مالک آن مرتضی بخردی باز سازی شده است. این خانه در دوران پهلوی به حالت متروکه رها شده بود و بعدها توسط فرح پهلوی خریداری شده و در اختیار دانشگاه فارابی اصفهان قرار گرفت. اصفهان یکی از مراکز مذهبی، فرهنگی و سیاسی ایران در دوران مختلف بوده است. این بنا نیز یکی از بناهای به جا مانده از دوران قاجاریه میباشد که در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. درباره معماری قبل از اسلام چیز زیادی از آن زمان باقی نمانده که بتوان راجع به نوع ساخت و معماری به کار رفته در آثار به جای مانده حرف زیادی زد. است را به همراهی و یاری همسرش فاطمه خاتون برای بدست آوردن رونق بیشتر در گوشه ای از شهر یزد ساخت.